Senaste inläggen

Av Fröken Envis - 30 oktober 2015 23:21

Tänkte bara säga att jag inte har glömt bort den här bloggen. Har stora skadeproblem och kan/får nästan inte röra på mig alls. Men jag återkommer när jag blivit hel.

Av Fröken Envis - 6 januari 2015 16:09

  \P    


Vikt: 61,3 kg

Fettprocent: 28,2%

Fettmassa: 17,3 kg

Midja: 65 cm

Lår: 58 cm

Stuss: 98 cm

BMI: 20,2


Säger som vanligt - Läääänge sedan jag skrev sist, men nu är jag tillbaka igen!

 

Idag är det tisdag och jag vägde mig i morse för att jag misstänke att jag skulle väga under 61,5 kg (jag tar ju nya kort varje gång jag kommer under XX,5 kg) och det gjorde jag ju också, så här är de nya bilderna.


Vad har då hänt under de senaste sisådär 6 månaderna då jag inte bloggat nå't? Inte så mkt faktiskt. Har inte försökt gå ned i vikt utan har varit nöjd med att ligga kvar på samma vikt som jag fick i somras, d.v.s ca 62 kg. En normal vecka har bestått av ca 3 löppass, 1 styrketräningspass och 1-4 ätardagar beroende på hur sugen jag varit. Men på sistone har det hänt en del saker som gjort att jag börjat gå ned i vikt igen. 1) Sambon har börjat begränsa sina ätardagar till 2 st i veckan och när han inte få ha fler så får jag dåligt samvete om jag har fler så därför har det blivit max 2 ätardagar i veckan den senaste månaden. 2) Jag har skärpt till mig lite extra med styrketräningen och försöker verkligen få till 2 pass i veckan 3) En solsemester närmar sig och jag vill gärna minska ned på celluliter och lårstorlek tills dess :-)


Mina lår ja... De är ett kapitel för sig. Nu har jag gått ned 6 kg sedan jag började blogga men jag tycker fortfarande att mina lår ser för stora ut och jag har fortfarande jätteproblem med att få plats med dem i normalstora byxor. På mitt jobb jobbar det t.ex en tjej som är lika lång som jag och har samma vikt, men hon kan ha jobbarbyxor i storlek 36 medan jag måste ha storlek 40 för att mina lår inte får plats i en storlek mindre! Mina storlek 40-byxor är däremot sjuttioelva nummer för stora i midjan och jag måste ha skärp för att de ska sitta uppe, men att klämma in benen i en storlek mindre går inte. Inte om jag vill kunna röra mig iaf...


Jag har ju i gengäld mindre fett på andra delar av kroppen men det stör mig att det ska vara så svårt att hitta byxor som passar. Jag vill alltså kunna ha byxor som sitter bra BÅDE över låren och i midjan och dit verkar jag ha en bit kvar. Nästa mål: Gå ned i vikt tills jag väger 60 kg och prova ett par jobbyxor i storlek 38 då för att se hur de sitter.


#viktblogg #invägning #BMI #vikt #midjemått #stussmått #lårmått #fettprocent #fettmassa

Av Fröken Envis - 22 juli 2014 22:23

Nu när jag gått ned 5 kg sedan jag började med det här projektet så tyckte jag det skulle vara kul med lite före- och efterbilder! 


    2
   
     

Mån 3 mars:


Vikt: 67,1 kg

Fettprocent: 32,7%

Fettmassa: 21,9 kg

Midja: 69 cm

Lår: 62 cm

Stuss: 102 cm

BMI 22,1

Mån 21 juli:


Vikt: 62,3 kg (-4,8 kg)

Fettprocent: 28,4% (-4,3 %e)

Fettmassa: 17,7 kg (-4,2 kg)

Midja: 66 cm (-3 cm)

Lår: 58 cm (-4 cm)

Stuss: 99 cm (-3 cm)

BMI 20,6 (-1,5 BMI)


Så vad tycker jag? Jodå, jag är nöjd med förändringen hitills men jag är inte klar än. Skulle vilja ha ännu smalare lår (dels för att jag tycker det är fint och dels för att det blir lättare att hitta byxor som passar då), färre celluliter på baksidan av låren, fastare rumpa och så vill jag få bort min lilla fettbulle på magen under naveln. Vet inte exakt hur många fler kilo fett som ska bort eller hur många kg muskler som ska tillkomma för att jag ska känna mig nöjd, men jag vet att jag inte är framme än så jag kör på ett tag till. Nästa delmål blir under 60 kg.

Av Fröken Envis - 22 juli 2014 21:38

Invägning mån 21 juli

 


Vikt: 62,3 kg

Fettprocent: 28,4%

Fettmassa: 17,7 kg

Midja: 66 cm

Lår: 58 cm

Stuss: 99 cm

BMI: 20,6


Läääänge sedan jag skrev sist, men nu är jag tillbaka igen!

 

Veckans mat/träning/tankar

 

Måndag: Har inte uppdaterat här på länge men jag har inte övergett mitt gå-ned-i-vikt-projekt och jag har lägre vikt nu än senast jag skrev. Nya vikten lyder 62,3 kg. Däremot går det lite sisådär med styrketräningen. Ser alltid till att ta mig tid till att springa men styrketränar gör jag bara om jag råkar få tid över. För några dagar sedan var vi till exempel ett gäng som träffades för att äta pizza och spela spel. Efter några timmar sade jag att jag skulle ut och springa så jag tog en paus, sprang, duschade och återvände sedan till spelkvällen och kompisgänget igen. Sådana saker är naturliga för mig när det gäller löpning men helt främmande för mig när det gäller styrketräning. Känns som att jag "får" ta tid för mig själv till att springa men det känns inte som att jag "får" styrketräna!! Läste faktiskt en artikel i senaste Runner's World om varför vissa anser sig ha rätt att springa eller anser sig ha rätt att vara smala medan andra inte anser att de förtjänar det. Var väldigt intressant men jag har varken tid eller lust att återge artikeln här så jag nämner det bara.

Hur som helst... Dagens träning: 10 km löpning och styrketräning för halva kroppen (japp, jag hade tid över ;-)). Dagens frukost: Två kokta ägg, 1/3 taco med köttfärssås, creme fraice, tomatsås och grönsaker. Mjölk.
Mellanmål 1: 1 satsumas.
Dagens lunch: Pastasallad med pasta, lax, oliver, grön pesto, blandade salladsblad, gurka, tomat och fetaost.
Dagens middag: Två tacos med samma innehåll som till frukosten (Det var rester från igår om någon undrar :-P)
Efter löpningen: Två glas mjölk och tre skorpor.

Tisdag: Orkar inte skriva ned vad jag äter varje dag, men normal mat typ. Dagens träning: 6 km promenad och styrketräning för den andra halvan av kroppen.
Onsdag: Vilodag och ätardag! :-D En halv Marabou Oreo 200 gram, ca ett halvt paket Ballerina-kex, några riesen, en Salmiakki-glass och lite gott och blandat. Nom nom nom nom! Har varit chokladsugen flera dagar så det kändes bra att äntligen få det :-)

Torsdag: 6 km löpning och styrketräning för mage och armar/axlar.

Fredag: 30 min blandad löpning/gång.

Lördag: Ytterligare en ätardag! Jepp, kände för det Ett halvt paket ballerina, en salmiakki-glass, 100 gram mörk choklad, några riesen, lite gott och blandat, en halv 200 gram Oreo-choklad. Ungefär samma som jag åt i onsdags alltså. Dels för att det fanns choklad/kakor kvar sedan dess och dels för att jag köpte hem mer av de sorterna som tagit slut. Gillar ju ungefär samma typ av godis varje gång . Ingen träning den här dagen.

Söndag: 10 km blandad jogg/gång. Hade tänkt styrketräna benen också men det hanns inte med.


#viktblogg #invägning #BMI #vikt #midjemått #stussmått #lårmått #fettprocent #fettmassa

Av Fröken Envis - 5 maj 2014 10:56

Invägning mån 5 maj

 

Vikt: 63,7 kg

Fettprocent: 29,3%

Fettmassa: 18,7 kg


Veckans mat/träning/tankar

 

Måndag: Med tre ätardagar förra veckan var det inte så konstigt att vågen visade plus idag. Det som däremot var lite konstigt, men väldigt glädjande, var att jag inte hade gått upp mer än 0,4 kg. Jaja, bara att tacka och ta emot! 

Tisdag: 6 km löpning.

Onsdag: 2 km cykling, 3 km promenad. Idag såg jag ut att ha färre celluliter på baksidan av låren än senast jag kollade! Det känns mkt bra eftersom en av anledningarna till att jag vill gå ned i vikt är just för minska på celluliterna. Hmm, slog mig just att jag inte sagt någonting om varför jag vill gå ned i vikt eller vilken vikt jag siktar på. Får ta och göra ett sådant inlägg snart!
Tors-fre-lör-sön: Skriver det här tors vecka 11, d.v.s den 15/5 - en vecka senare, så jag minns inte exakt hur jag tränade, men jag minns att jag hade ätardag i fredags men jag åt inte upp all choklad då. Tänkte att jag kanske har tillräckligt med karaktär för att låta bli att äta den dagen efter, men det hade jag inte.... Resten av chokladen försvann på lördag eftermiddag och kväll. På söndagen tänkte jag att "nu har jag ju redan misslyckats med den här veckan så då kan jag lika gärna äta choklad idag också" så då gjorde jag det. Fick i mig ca 1400 kcal i choklad och kakor på söndagen och hade tänkt äta ännu mer men då sade pojkvännen stopp och påminde mig om att jag egentligen inte ville äta mer. Vilket jag ju vet logiskt sett men det är som att chokladbegäret tar över ibland och påverkar hjärnan så att logiken kopplas bort och allt man tänker på är att tillfredsställa chokladbegäret. Hmm... Antar att det är såhär det känns att vara beroende av droger och liknande? Det är så knäppt allting. Jag vill ju gå ned i vikt och jag har både kunskapen och förmågan att göra det, men chokladsuget är liksom så stort att jag ibland bara struntar i allt och det enda jag vill är att äta choklad. Det kanske inte har framgått av det jag skrivit i bloggen hittills men jag är sugen på choklad nästan varje dag. Ibland har jag dagar då jag klarar mig hela dagen utan att drabbas av sug, men de dagarna är sällsynta. Förstår inte varför jag har sån't sug efter choklad hela tiden? Jag vet att det är ett jättevanligt tjejfenomen, men varför? Jag är ju inte sugen på någonting annat (äpplen, mjölk, bröd, nå'n speciell maträtt, vad sjutton som helst) utan det är just choklad som jag vill ha nästan dagligen. All annan mat äter jag varierat av och ibland vill jag ha en viss maträtt, nästa dag vill jag ha något annat. Jag menar alltså att jag inte vill äta någonting dagligen, utom just choklad. Jaja, ett av livet mysterier.

 

#viktblogg #invägning #BMI #vikt #midjemått #stussmått #lårmått #fettprocent #fettmassa

Av Fröken Envis - 28 april 2014 22:26

Invägning mån 28 april

    


Vikt: 63,3 kg

Fettprocent: 28,6%

Fettmassa: 18,1 kg

Midja: 65 cm

Lår: 59 cm

Stuss: 100 cm

BMI: 20,9


Veckans mat/träning/tankar

 

Måndag: Har sett på låren de senaste dagarna att jag gått ned i vikt så jag misstänkte att jag skulle väga låga 63 kg idag och det gjorde jag ju också så då blev det äntligen dags för nya kort!

Kort cykeltur hem från jobbet, i övrigt ingen träning idag. Chokladsugen. Längtar efter veckans ätardag.

Tisdag: Dagens träning: 2 km promenad, 5 km löpning. Chokladsugen idag också. Längtar fortfarande efter ätardagen. Ska ta den på torsdag eller fredag så jag behöver bara överleva i några dagar till men det känns länge!

Onsdag: Hade inte tänkt äta choklad idag men det råkade bli så. Satt och spelade spel och umgicks med några andra och de både drack alkohol och åt godis så till sist började jag tänka att "jag vill också!". Så då hämtade jag helt enkelt en choklad som fanns hemma och mumsade i mig den. Faaarligt att ha choklad hemma när man inte har ätardagar!

Torsdag: Idag hade jag min riktiga ätardag. Satte i mig 300 gram marabou-choklad, en dubbel guldnougat, en chokladmuffins och två sirapskakor.

Fredag: Den här dagen skulle jag inte äta choklad men min hjärna började spela spratt med mig i form med "men du fuskade ju i onsdags, då kan du lika gärna fuska idag också" och jag gav efter!

Lördag: Extremt chokladsugen. Ville verkligen fuska idag också men logiken kickade in och sade att det ju kanske är dumt att äta choklad varje dag när man försöker gå ned i vikt .... Så då lyckades jag faktiskt låta bli. 6 km löpning blev det också.

Söndag: 2 km promenad.


#viktblogg #invägning #BMI #vikt #midjemått #stussmått #lårmått #fettprocent #fettmassa

Av Fröken Envis - 28 april 2014 22:11

Har inte uppdaterat bloggen på en månad, men tänkte komma med en liten kort sammanfattning av vad som hänt sedan sist. Jag blev förkyld, tvingades till träningsuppehåll, hade ont i mina skadade kroppsdelar, tyckte synd om mig själv, fuskade med ätardagarna och åt choklad mer än en gång/vecka och tänkte inte så mkt på diet/träning/bloggande.


Men måndagsinvägningarna kom jag ihåg iaf, så här är senaste månadens invägningar:


Mån 31 mars: 64,8 kg

Mån 7 april: 64,3 kg

Mån 14 april: 63,8 kg

Mån 21 april: 64,9 kg


Är numera nästan helt frisk från förkylningen och har kommit igång med träningen och bara-äta-choklad-en-gång-i-veckan-rutinen igen och det har gett utdelning på vågen.


Ska redovisa dagens invägning i ett separat blogginlägg strax.



Av Fröken Envis - 24 mars 2014 17:50

Invägning mån 24 mars

   


Vikt: 63,5 kg

Fettprocent: 29,3%

Fettmassa: 18,6 kg

Midja: 66 cm

Lår: 61 cm

Stuss: 101 cm

BMI: 21,0


Veckans mat/träning/tankar

 

Måndag: Återigen dags för invägning och frågan var ju om jag skulle väga under 64,4 kg så jag kunde ta nya kort, men det klarade jag visst med råge. Nya vikten: 63,5 kg!  Viktminskning med 1,5 kg sedan förra veckan - det var mer än jag hade räknat med. På bilderna tycker jag att det syns tydligt att fettet minskat på magen och ryggen. Kolla t.ex på ryggen på bakifrånbilden. Dels har jag mkt synligare mittlinje/ryggrad än jag hade på förra veckans bild och dels syns musklerna/konturerna tydligare ovanför bh-bandet, d.v.s ungefär vid skulderbladen. Jag tränade ju inte ryggen en enda gång förra veckan pga skador men musklerna syns ändå tydligare den här veckans, d.v.s fettet har minskat mycket just där. Samma sak på magen. Jag har inte gjort en enda situps men ändå syns magmusklerna mer nu än de gjorde förra veckan. Fettmiskning = synligare muskler även om muskelmassan inte ökat. Jag gillar det men helst av allt vill jag vara frisk och skadefri så jag kan träna och få mer muskler, inte bara en minskning av kroppsfett! På nederdelen av kroppen tycker jag inte det har hänt så mkt. Har inte minskat i lår- eller stussmått på flera veckor och jag ser inte heller så stor skillnad när jag tittar på bilderna. Nåja, om jag går ned några kilo till kanske det kan bli lite bättre form på låren och rumpan till sist också. Just nu har jag hängrumpa och stora, oformliga lår och det är INTE okej! I övrigt tog jag veckans ätardag idag! Dels passade det med livet i övrigt och dels tyckte jag att jag förtjänat det nu när jag gått ned så mkt. Hittills har jag satt i mig en 200 grammare choklad plus två rader från en annan 200 grammare och mer kommer det bli! Om nom nom...  

Tisdag: Promenad 2 km + Löpning 5 km.

Onsdag: Ingen träning. Grymt chokladsugen.

Torsdag: Löpning 7 km. Styrketräning armar.

Fredag: Promenad 7 km.

Lördag: Promenad 2 km.

Söndag: -


#viktblogg #invägning #BMI #vikt #midjemått #stussmått #lårmått #fettprocent #fettmassa

Presentation


Mål: Att minska storleken på låren tills jag får plats i ett par normalstora byxor. Att få färre celluliter, mer magmuskler och i allmänhet se mer vältränad ut. Resultat hittills (6/1 -15): -5,8 kg och -4 cm lår.

Kategorier

Fråga mig

0 besvarade frågor

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015
>>>

Sök i bloggen


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se